Peugeot PROLOG HYmotion4

PROLOGUEHYMOTION4_0810AB002

Peugeot PROLOG HYmotion4 positionerer sig som en ”crossover” mellem forskellige klasser og modeller. Samtidig demonstrerer PROLOG HYmotion4 de fremskridt, Peugeot har gjort for at nå et ambitiøst og lovende mål: En elektrisk/diesel drevet motor med dual transmission system, som giver mulighed for firehjulstræk: HYmotion4 – teknologien.

PROLOG HYmotion4 er en gennemført hybrid:

- På grund af sin opbygning, der er en blanding af SUV, MPV og hatchback.
- På grund af sin stil, som er et miks af kraft og beskyttelse, styrke og elegance, fritid og prestige en gennemført dynamik.
- På grund af sit uventede interiør, som kombinerer en eksklusiv hi-tech atmosfære med en praktisk og effektiv fleksibilitet.
- På grund af sin teknologi – el på baghjulene og HDi FAP diesel på forhjulene – begge motorer fungerer individuelt eller sammen gennen ”by Wire” og har en ydelse på 200 HK og et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm foran og 200 Nm bagtil.

HYmotion4 tager hybrid konceptet helt til grænserne. Det er en magisk og dog meget simpel formel:

El + HDi = 147 kW (200 HK) + 300 Nm og 200 Nm = firehjulstræk + CO2 udslip på kun 109 g/km

PROLOG HYmotion4 er udstyret med en unik kombination af en el-motor med 37 HK og en 2,0 liter HDi FAP dieselmotor med 163 HK. HDi dieselmotoren er placeret på sin vanlige plads under motorhjelmen og driver forhjulene, mens el-motoren er placeret bagerst under bagagerummet driver baghjulene. Ligesom RC HYmotion4 er der ingen mekanisk forbindelse mellem for og bag, idet alt kontrolleres af ”by Wire” systemet.
Resultatet er en firehjulstrukken bil, der kører langt på literen og har en CO2 emission på kun 109 g/km. Dette har dog ingen indflydelse på ydelsen – PROLOG HYmotion4 yder op til 200 HK og har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm foran og 200 Nm bagtil. Accelerationen og acceleration i gearskiftene svarer til det, der kan opnås i en 2,2 liter bi-turbo HDi dieselmotor.

PROLOG HYmotion4 konceptbilen giver adskillige fordele for kunderne. Den er resultatet af mange års erfaring og forskning indenfor hybrid teknologien og holder en høj miljøstandard samtidig med, at den tilbyder en ydelse på hele 200 HK.

PROLOG HYmotion4 kan køre på tre forskellige måder:
• Kun på el-motoren (ved start, i byen ved en fart på under 50 km/t og ved deceleration)
• Kun på dieselmotoren (ved konstant fart på landevejen eller motorvejen, hvor dieselmotoren når sin optimale ydeevne)
• Med begge motorer kombineret (her er der mulighed for at nå en ydeevne på 200 HK og et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm fortil og 200 Nm bagtil ved hjælp af en power boost funktion) – tophastigheden er 209 km/t.

PROLOG HYmotion4 er udstyret med en 6-trins elektronisk styret manuel gearkasse med mulighed for at vælge manuel eller automatisk styring med brug af gearstang eller gearskiftere ved rattet. Den elektriske motor sikrer en mere glidende overgang i gearskiftene, så man undgår at tabe fart.

Udover den unikke HYmotion4 teknologi er PROLOG udstyret med en række innovative teknologiske løsninger:

- Distance Alert: Som navnet indikerer, hjælper dette system føreren til at holde den rette sikkerhedsafstand til bilen foran.
- Measurement of Available Space (MPD): Et system, der måler om der er plads nok til en parkering.
- Electric Parking Brake (FSE): Sammen med Hill Assist gør dette system manøvreringen lettere og erstatter håndbremsen.
- WIPCom 3D: En kombination af Peugeots navigationssystemer og en projektering af informationer på ruden (som i jagerfly).