RC HYmotion4

RC HYmotion4 er Peugeot standens stjerne og denne konceptbil er synonym med Peugeots strategi om at kombinere design, aerodynamik, stil og køreglæde med miljøbevidsthed.

RC HYmotion er en 4-dørs Grand Tourisme coupé, som er skabt til at kunne nydes overalt – både på racerbanen og i byen. Den er et studie i fremtidige visioner og samler adskillige designmæssige, mekaniske og teknologiske idéer i én bil.

RC-HY

Peugeot er verdensleder, når det gælder produktion af effektive HDi turbo dieselmotorer, men med denne konceptbil understreges det, at Peugeot også mestrer benzinmotorer. Med RC HYmotion4 viser Peugeot bredden af sin kompetence indenfor hybrid teknologi.
Hybrid teknologien i RC HYmotion4 består af en 1,6 liters THP benzinmotor med 218 HK, som er placeret bagerst i bilen og en el-motor med 95 HK, der ligger under motorhjelmen. El-motoren er drevet af genopladelige ”lithium-ion” batterier, der bliver opladet både ved deceleration og bremsning. Benzinmotoren trækker på baghjulene og el-motoren på forhjulene. Der er ingen mekanisk forbindelse mellem de to motorer for og bag - systemet er i stedet styret af en ”by Wire” teknologi, som består af en elektronisk boks, der kontrollerer kraftfordelingen. Hermed undgås det energitab, der normalt ville være i ekstra transmissioner.

RC HYmotion4 kan således køre på tre forskellige måder:


      Det elektriske/benzin hybrid system giver desuden mulighed for at køre firehjulstrukken.

      Vægt er en nøglefaktor, når det gælder dynamisk og miljømæssig effektivitet. RC HYmotion4 er derfor udviklet specielt med tanke på at optimere netop denne faktor.
      Med den specielle konstruktion og materialevalg er RC HYmotion4 eksponent for fremtidige modeller, der i høj grad vil være karakteriserede af nye lette materialer som aluminium og composite materialer og helt nye konstruktionsmetoder.
      Konceptbilen er udstyret med en helt ny type affjedring uden brug af tunge krængningsstabilisatorer af stål. Den fungerer i stedet ved brug en innovativ teknologi kendt som ”kinetic H2 CES”, der består af de hydrauliske støddæmpere, som er forbundet hydraulisk. Systemet sikrer, at bilen forbliver ”flad” i svingene og giver samtidig en effektiv og komfortabel affjedring.

      Under udviklingen af RC HYmotion4 har der været stor fokus på bilen aerodynamik. Der er arbejdet intenst for at opnå den lave Cw værdi på kun 0,24 og under arbejdet i vindtunnel har man udviklet specielle luftkanaler, der optimerer bilens ydeevne og brændstofforbrug, mens de sikrer den nødvendig nedkøling af begge motorer. Takket være den gennemarbejdede aerodynamik har det ikke været nødvendigt at udstyre konceptbilen med en spoiler og derved bibeholdes bilens rene profil.

      Den reducerede vægt og den unikke hybrid teknologi gør det muligt for RC HYmotion4 at nå en tophastighed på 295 km/t og kun udlede 109 g CO
      2 pr km ved kombineret kørsel eller 0 g CO2 pr km ved kørsel kun på el. Med en acceleration på 0 -100 på km/t på kun 4,4 sekunder viser Peugeots nye konceptbil, at hensyntagen til miljøet ikke behøver at være på bekostning af passionen.