PSA Peugeot Citroëns partikelfilterteknologi har sat nye standarder for dieselmotorer i Europa.

Den patenterede additiv-baserede teknologi havde verdenspremiere i 2000 i Peugeot 607 og blev efterfølgende gradvist udvidet til at være standardudstyr i de fleste modeller i resten af modelprogrammet.

PSA Peugeot Citroën har produceret og solgt mere end 3 millioner HDi dieselmodeller med partikelfilter.

207 samlebånd-2

Det blev en Peugeot 207 1,6 HDi, der rullede af samlebåndet i Peugeot-fabrikken Poissy i Frankrig som bil nummer 3 million med partikelfilter.

I dag er 16 af PSA Peugeot Citroën koncernens modelfamilier udstyret med partikelfilter - af Peugeot modeller med partikelfilter kan nævnes 1007, 207, 308, 407, 607, 807 og 4007 – og PSA koncernen kan således præsentere et af de bredeste modelprogrammer med partikelfilter i Europa.

Den additiv-baserede partikelfilterteknologi, som i årenes løb er udviklet og forbedret, har bevist sin effektivitet, når det gælder eliminering af selv de mindste partikler. Det nuværende system med ”Octosquare” filter og anden generations additiv tilbyder desuden ejerne en næsten vedligeholdelsesfri løsning.

Peugeots HDi dieselmotorer bidrager med deres common-rail direkte indsprøjtningsteknologi og partikelfilterteknologi i væsentligt grad til nedbringelse af CO2-udledningen og er dermed medvirkende til at mindske drivhuseffekten. Derudover er de så effektive i filtreringen af forurenende emissioner, at det gør dem til verdens reneste forbrændingsmotorer.

I dag udnytter PSA Peugeot Citroën denne unikke ekspertise til yderligere at optimere partikelfiltersystemet og udvikle effektive løsninger i synergi med NOx reduktionsteknologier, hvilket er den største udfordring i den kommende Euro VI norm, som er planlagt at træde i kraft i 2014. Koncernen har forpligtet sig til at sikre, at dens HDi dieselmotorer lever op til kravene, og samtidig er målet at reducere CO2-udledningen og nedbringe omkostningerne ved NOx-systemerne.