SEAT introducerer partikelfilter uden merpris på Leon, Altea, Altea XL samt Altea Freetrack TDI-modellerne

Trods de åbenlyse brændstoføkonomiske fordele, har dieselmotoren dog tidligere haft et ry for at udlede relativt store mængder af dieselpartikler.
4089_large.jpg

SEAT TDI-modeller med ultralave partikel emissioner
Længe inden de nuværende EU4 miljøkrav trådte i kraft, var SEAT’s TDI motorer i stand til at opfylde de gældende partikel emissions krav, selv uden partikelfilter.

På nogle af SEAT’s turbodiesel modeller, heriblandt den 170 hk stærke Altea FR med piezo-styret indsprøjtningsdyser, har partikelfilter altid været en del af standardudstyret.

Fremover vil alle Altea, Altea XL, Altea Freetrack og Leon TDI modeller have dieselpartikelfilter som standard, uden merpris. Dieselpartikelfiltret opsamler selv de mindste partikler i udstødningen og kræver hverken sundhedskadelige additiver eller særlig vedligeholdelse for at fungere optimalt.

Såvel motoreffekt som drejningsmoment er uændret på SEAT’s nye dieselmodeller med partikelfilter, der fortsat vil kunne fås med en 1,9 liter TDI med 105 hk, en 2,0 liter TDI med 140 hk og endelig den bomstærke 2,0 liter TDI-motor med 170 hk og 350 Nm.

Med en partikelmasse på langt under 0,005 g/km lever stort set alle SEAT’s dieselmodeller med partikelfiter allerede op til de dieselpartikel emissionskrav, der først bliver gældende fra år 2015.