Blue Lion:

Peugeot lancerer ny miljøstandard til særligt renlige biler

Nu introducerer Peugeot sin egen miljøstandard, der skal give tydelig oplysning til kunder, der overvejer en Peugeot-model. Blue Lion-standarden gives kun til biler, der lever op til en stribe præcise miljø- og klimakrav, der placerer dem i gruppen af markedets mest renlige biler nu og mindst miljøbelastende fra vugge til grav. Fx må de udlede maks. 130 gram CO2 pr km – og mindst 95% af bilen skal kunne genbruges.

308 hybrid 2

En bred vifte af Peugeot modeller opfylder allerede i dag standarden for Blue Lion og fremtiden byder på flere nye teknologier som f.eks. hybridteknologien.

Peugeots nye miljøstandard, Blue Lion, stiller faste krav til bilmodeller for at opfylde standarden. Krav, der ikke kan gradbøjes: Bilen skal være blandt dem på markedet, der udleder mindst CO2, nemlig maksimalt 130 gram pr km, uanset hvor stor den er og hvor meget sport, komfort og lækkert design, den har at byde på. Det betyder også, at en Blue Lion er blandt de billigste at køre i, fordi den koster mindre i brændstof og grøn afgift. Oven i dette skal bilen fra vugge til grav være skånsom overfor miljøet, bl.a. ved renlig produktion og ved at 95% af bilen skal kunne genbruges.

Renlige – uden at blive kedelige
Peugeot er ikke de eneste, der kan tilbyde den slags biler, men mærket ligger i front, hvad angår mængden af attraktive modeller i ”den grønne klasse”. Det viste også den seneste vurdering af alle biler solgt i Europa, foretaget af European Transport and Environment Association, der er en sammenslutning af europæiske miljøorganisationer. Den placerede PSA (Peugeot og Citroën) som den producent, der samlet solgte de mindst miljøbelastende biler.
Peugeots position som nummer ét på miljø skyldes mange års målrettet satsning på bl.a. HDi turbo-dieselmotorer, partikelfiltre, kompakte biler med stor rummelighed, god aerodynamik og tekniske detaljer i bilerne, der nedsætter brændstofforbruget. Oven i har Peugeot gjort samtlige HDi-motorer klar og godkendt til at køre på op til 30% biodiesel, så alle Peugeotejere med HDi-motor kan nedsætte deres CO2-udslip yderligere 30% omgående, den dag politikerne og producenterne åbner for at bæredygtig biodiesel kan komme ud på tankstationerne.

Mange Blue Lion-modeller allerede
Allerede i dag har Peugeot en bred vifte i model rækken 107, 206, 207 og 308 ude i
butikkerne, der lever op til Blue Lion-kravene. Flere af dem udpræget sporty biler, der også kan rumme en familie, som fx 207 og 308 – helt op til den mest effektive version af den store 308 SW. Og flere kommer til. Men fordi så mange Peugeot’er har en HDi-motor, der er klar til 30% biodiesel, vil en lang række flere nye og ældre Peugeot-modeller leve op til kravet om maksimalt at udlede de beskedne 130 gram
CO2 pr km, den dag den type biodiesel kan fås. Det er unikt på markedet.
Til sammenligning udleder gennemsnitsbilen ifgl. den ovennævnte, uafhængige undersøgelse 161 gram CO2 pr km (2006-tal), og først fra 2012 træder EU’s nye krav i kraft, som sætter en grænse på 130 gram som gennemsnit for alle biler fra hver producent.

De tre, klare miljøkrav til Blue Lion

1: Renlig og ansvarlig produktion
Bilfabrikken skal have ISO 14001 certificering, og det samme gælder Peugeots 14 største underleverandører af dele til bilerne.

2: Maksimal CO2-udledning på 130 gram pr km
Det betyder også, at bilen kører langt på literen. 130 gram er en langt lavere udledning end selv en gennemsnitlig ny bil med effektiv motor.

3: Mindst 95% af bilen skal kunne genanvendes
Materialerne er kombineret, så de nemt kan adskilles og sorteres i rene grupper, når bilen engang skal skrottes.

Danskerne foretrækker de klimavenlige biler
De nyeste salgstal (årets første syv måneder) viser klart, at danskerne gerne vil spare på brændstofregningen, og vælge de mindst klima- og miljøbelastende biler. I perioden blev Peugeot Danmarks mest købte personbilsmærke med 10.700 biler.

Hele 57,4% af de solgte Peugeot’er lever op til Blue Lion-kravene. Det er en vifte af de populære 107, 206, 207 og 308.
Hele 33% af de solgte Peugeot’er holdt sig helt nede under 120 gram CO2 pr km.
69,5% af Peugeot-køberne valgte en HDi turbo-dieselmotor. Biler, der udleder 25-30% mindre CO2, end præcis samme model med selv en høj-effektiv benzinmotor.


Yderligere information: Miljøchef Jens Andersen, tlf 4345 1622, jens.andersen@peugeot.dk


Presseafdelingen 10. oktober 2008