Der er penge i motorsport

Almindelige bilister kan sagtens lære at køre længere på literen efter bare et kvarters undervisning.
Med benzinpriser på den kedelige side af 10 kroner literen, er økonomiløb den motorsportsgren, det bedst kan betale sig at være god til.

dasu_logo

Økonomiløb er som al anden bilsport i Danmark organiseret gennem Dansk Automobil Sports Union, og de ”professionelle” benzinsparere kører både om DM-titler og det Nordiske Mesterskab.

Økonomiløb går kort fortalt ud på at køre en bestemt rute på en fastsat tid og undervejs bruge så lidt brændstof som muligt. Deltagerne kører i helt almindelige biler, og for at det skal gå retfærdigt til, går økonomiløb ud på at forbedre bilens ECE-norm mest muligt. ECE-normen er et internationalt standardmål for brændstofforbruget og skal opgives i forbindelse med typegodkendelsen af alle bilmodeller.

En af de mest erfarne motorkørere i Danmark, Ole Nielsen, har været aktiv i 52 år. Han er både tredobbelt Nordisk Mester og tredobbelt Danmarksmester i økonomiløb. Den seneste titel vandt Ole Nielsen sidste år.

Almindelige bilister kan sagtens lære at køre tre kilometer længere på literen efter bare et kvarters undervisning, siger Ole Nielsen, som ofte er ude som instruktør i økonomisk kørsel.

Det handler først og fremmest om at udnytte terrænet og udnytte den fremdrift, der allerede er i bilen. For eksempel ved at trille ned ad bakkerne og så accelerere inden du når bunden, for acceleration ned ad bakke koster mindre brændstof.

I bytrafikken er der også penge at spare. Ved at planlægge sin kørsel efter lyskrydsene kan man undgå mange nedbremsninger og accelerationer, fortæller Ole Nielsen.

Motorsportsveteranen kører selv konkurrence i en Toyota Yaris med en moderne dieselmotor. For ham er det ikke noget problem at forbedre bilens normale
brændstoføkonomi med seks km./liter.
Rekorden satte han sidste år, da han i et økonomiløb kørte 33,1 km/l i forhold til bilens ECE-norm på 22,7 km/l – en forbedring på mere end 10 km/l !