Peugeot's cabriolet til alle årstider

Den nye Peugeot 308 CC har verdenspremiere på Paris Motor Show. Det er én af de smukkeste og mest luksuriøse Coupé-Cabrioleter,
308 CC – en cabriolet til alle årstider

964-1da2a4

Den nye Peugeot 308 CC har verdenspremiere på Paris Motor Show. Det er én af de smukkeste og mest luksuriøse Coupé-Cabrioleter, Peugeot har skabt siden 1930’erne. Endda med plads til fire personer.
De strømlinede former taler for sig selv, og bagved gemmer sig en stribe nyheder på komforten og køreoplevelsen. Blandt andet fås den med det smarte Airwave varmluftsanlæg til skuldre og nakke, der gør turene med åbent tag til en ekstra fornøjelse, også i det kølige, danske vejr.

308 CC udstråler sportsvogn med virkelig klasse. Den er stilsikker med stramme og elegante linjer – både når man kører med den som lukket sportscoupé og med taget foldet ned som åben cabriolet. De udvendige linjer er afbalancerede, så 308 CC fremstår som én helstøbt skulptur, skabt af kraftfuld dynamik. 308 CC banker på døren til luksusklassen – og den lever op til sin udstråling.

Fronten er umiskendeligt 308-familiens, men med flere elementer hentet fra den kommende Peugeot sportscoupé RCZ. Hele sideprofilen er samlet i én stram projektilform med brede, bløde kurver og diskrete reliefvirkninger, som leger med lyset hen over fladerne, så formen kommer til live. Spillet med lyset understreges af markante kromlister langs underkanten af vinduerne.

Indtrykket af en sportsvogn, der limer sig til vejen, understreges af de store 17” eller 18” hjul og af den lave undervogn.
En særlig og meget iøjefaldende designdetalje er i øvrigt de specielle LED-baglygter, hvis diagonale form er et ekko fra den klassiske 504 coupé og cabriolet fra 1969. Det specielle ses bedst, når mørket sænker sig: Den har nemlig en helt ny lygteteknik, et slags »lysgardin«, hvor hele lygteglasset er rødt og oplyses jævnt over hele overfladen.

308 CC er udstyret med flere teknologiske nyheder. Systemet Airwave sikrer varmt luft omkring nakken. Det er bilens automatiske klima-anlæg, som kobles til de specialbyggede forsæder, der blæser en behagelig strøm af varm luft ind over nakke og skuldre. Luftstrømmen kan reguleres både i styrke, temperatur og retning. Der er naturligvis også varme i forsæderne.

Endelig registrerer bilens automatiske klima-anlæg, om man kører med taget oppe eller nede, om solen skinner, og hvad udendørstemperaturen er. Ud fra alt det foreslår anlægget selv en passende klimatisering, som man selv kan justere.

På 308 CC er mekanikken forbedret yderligere i forhold til 307 CC, så det går 4 sekunder hurtigere – op- eller nedturen af taget klares på 20 sekunder. Og man kan følge processen som en lille animationsfilm på bilens farveskærm oppe på instrumentbordet.

308 CC er resultatet af et intenst arbejde med sikkerhedsniveauet. Den største nyhed er, at den som verdens første har indbygget hovedairbags i forsædernes nakkestøtter og der er desuden frontairbags og sideairbags.
308 CC har kraftige styrtbøjler, der på millisekunder skydes op bag bagsæderne, hvis man kører med taget nede og kommer i en situation, hvor bilens sensorer mærker, at der er fare for, at den ruller rundt. Desuden er karosseriet opbygget med samme avancerede struktur som 308 med tre »deformationszoner« foran, der absorberer meget af kraften ved frontalkollisioner. Der er kraftige afstivninger overalt, også i siderne, pyrotekniske selestrammere, Isofix-beslag til børnesæder og meget andet. Plus ikke mindst ESC, som sammen med bilens præcise vejgreb og køreegenskaber sikrer, at mange farlige situationer ikke udvikler sig.

Motorprogrammet består af nogle af Peugeots stærkeste og mest accelerationsvillige motorer. En 1.6-liters THP (Turbo High Pressure) benzinmotor på 150 hk med 6 gear. Eller 2.0-liters HDi turbodiesel på 140 hk med partikelfilter og Peugeots nye 6-trins gearkasse. Det bliver den første diesel-cabriolet, der allerede nu overholder den kommende skrappe »Euro 5« miljønorm.