København - Wien på én tank

Nu sætter Ford trumf på en gedigen succes. Ford Fiesta – den mest solgte bil i Danmark i 2009 – har fået selskab af sin grønne søster, Fiesta ECOnetic, der sætter helt nye standarder for CO2-udledning og brændstoføkonomi. Et ultimativt valg for den miljøbevidste bilist, der ikke ønsker at gå på kompromis med kørekvalitet, stil eller skønhed.

Fiesta ECOnetic kører hele 27 kilometer på én liter brændstof og udleder beskedne 98 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det er ikke blot de skarpeste tal i klassen, men betyder i praksis, at man kan køre fra København til Wien uden at tanke undervejs. Og så vil der endda være en slat diesel tilbage i den 40 liter store tank, når man ruller ind i Østrigs hovedstad. Lige bortset fra færgeoverfarten kan turen, med dagens diesel-priser, gøres for under 300 kroner.

fiesta
Vild med ECOnetic
Kendisser som "Vild med dans"-værtinden Andrea Elisabeth Rudolph og sangerinden Szhirley har allerede set, at Fiesta ECOnetic er tidens bedste bud på en trendy mini med den rigtige miljøprofil.

- Det er vigtigt for mig at gøre det bedst muligt - både i forhold til vores fremtid og vores miljø. Det, at tage et fornuftigt valg behøver bestemt ikke være kedeligt. Det synes jeg at Fiesta ECOnetic er et rigtig godt eksempel på. Nu er der ingen undskyldning for dagligt at køre rundt i en stor benzinsluger, der belaster miljøet mere end højst nødvendigt, siger Andrea Elisabeth Rudolph, som fandt et perfekt match i Fiesta ECOnetic, da hun for nylig lancerede sin egen luksuriøse serie af Svanemærket og økologiske hudplejeprodukter.


Landevejskørsel åbner op for endnu bedre brændstoføkonomi.
Ved en konstant fart på 80 km/t kan Fiesta ECOnetic køre over 31 kilometer på én liter brændstof.

Effektiviteten er ikke opnået på bekostning af hverken køreglæde eller ydeevne.
Den 1,6 liter store Duratorq dieselmotor med partikelfilter sparker ECOnetic’en fra 0-100 km/t på blot 12,3 sekunder og får først sidestik når speedometernålen rammer 178 km/t.

Hemmeligheden bag ECOnetic’ens økonomiske- og miljøvenlige præstationer, ligger i den special-kalibrerede motor, lavere frihøjde, dæk med lav rullemodstand, forbedrede smøremidler og en optimeret aerodynamik.

ECOnetic versionen træder ind på en scene, hvor der af flere omgange er blevet klappet af den nye Fiesta. Den danske motorpresse har berømmet Fiestaen for formfuldendt design og fremragende køreegenskaber, og den nye Fiesta er flere gange blevet kåret som klassevinder i diverse sammenligningstests, blandt andet i AutoBild og i Bilmagasinet.