Supersportsvogn på biobrændsel

Med Koenigsegg CCXR bliver det muligt at køre i en af verdens hurtigste sportsvogne - og tanke grønt. Den
nye CCXR Limited Edition som fik premiere på motorshowet i Geneve, kan nemlig køre på biobrændsel. Ja,
faktisk yder motoren mere med dette alternative brændstof i tanken, end med traditionel benzin.

Supersportsvogn på biobrændsel

Med Koenigsegg CCXR bliver det muligt at køre i en af verdens hurtigste sportsvogne - og tanke grønt. Den
nye CCXR Limited Edition som fik premiere på motorshowet i Geneve, kan nemlig køre på biobrændsel. Ja,
faktisk yder motoren mere med dette alternative brændstof i tanken, end med traditionel benzin.

Den svenske drøm
I 1996 rullede den første bil fra Koenigsegg ud til test og snart var CC en realitet. Første model havde
tilnavnet 8S, nogle år senere kom CC R. Herefter CCX modellen. og nu altså CCXR Limited Edition. Ligesom de
foregående versioner, er nyeste model ikke den store afvigelse fra den oprindelige model hvad angår det
designmæssige. Til gengæld er der sket meget med motoren.

Supersportsvogn på biobrændsel

Kun kendere kan se forskellen på denne og de foregående modeller. Foto: Koenigsegg.com

400+ klubben
Med den nyeste aftapning af guldægget fra den svenske bilproducent, bevæger vores naboer sig ind i den
særdeles eksklusive klub, som faktisk kun har Bugatti Veyron som eneste andet betalende medlem.
Med en teoretisk topfart på 417 km/t skulle CCXR limited edition være i stand til at konkurrere om titlen som
verdens hurtigste bil. En titel som den forrige CCR model havde en kort overgang tilbage i 2005, indtil Veyron
monsteret slog alt og alle og brød 400 km/t barrieren. Nu slår Svenskan tilbage og sætter Veyron til vægs på
topfart.

Flowerpower
Som noget helt nyt kan CCXR modellen køre på bioethanol (E85) og det sløver ikke motoren at køre på
biodynamisk brændstof. Faktisk tværtimod. Ydelsen hæves til mere end 1.018 hestekræfter og et lige så
vanvittigt moment på 1.060 nm. Sammen med vægten som er holdt på 1.280 kg, giver det fænomenale
accellerationer. De første 100 km/t nåes på lige under 3 sekunder og 200 km/t nåes på 8,9 sekunder. Bremse
kan det også; Disciplinen 0-200-0 km/t klares på 13,7 sekunder og med det resultat nærmer vi os Formel 1
bilerne.
Måske en tilsnigelse, men det er lidt blæret at have en "grøn" bil som kan køre 400 km/t.

Supersportsvogn på biobrændsel

Foto: koenigsegg.com

Eksklusiv
Der er stadig ingen officiel dansk importør, hvorfor eventuelle interessede købere skal henvende sig på den
anden side af Øresund. Og man skal skynde sig for den specielle bil laves kun i 6 eksemplarer til en pris på
1.500.000 euro per styk. Uden afgifter vel at mærke. På de afgiftsplagede danske nummerplader nærmer
bilen sig dermed de 30 millioner kroner.
Og selvom E85 ikke er dyrere end almindelig benzin, skal man enten køre frem og tilbage og Øresund eller
begynde sin egen importvirksomhed, hvis man vil tanke E85 og få det fulde udbytte af motorens
kraftpotentiale.

Tekniske data
Model: Koenigsegg CCXR Limited Edition
Pris: Cirka 11.000.000 (uden afgifter)
Motortype: 8 cylindre v-form, benzin, kompressor
Slagvolumen: 5.000 ccm
Ydelse: 1.018 hk ved 7.000 o/min
Moment: 1.060 nm ved 5.700 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 417 km/t
0-100 km/t: 2,9 sekunder
0-200 km/t: 8,9 sekunder
0-300 km/t: Ikke opgivet
Forbrug: 4,5 km/l ved blandet kørsel på E85 brændstof
Bagagerum: 120 liter
Egenvægt: 1.280 kg
Ttotalvægt: Ikke opgivet
L/B/H: 429 cm/199 cm/112 cm
Tankkapacitet: 70 liter
Dæk: Foran: 255/35-19, Bagved: 335/30-20
Konkurrenter: McLaren F1, Mercedes SLR, Bugatti Veyron


Læs flere bil-anmeldelser på www.qxo.dk - en del af Euroinvestor.

Læs mere om biobrændsel på Klimadebat.dk