Verdens premiere på Peugeot 5008, RCZ og smart hybridteknologi!

På dette års udgave af Frankfurt Motor Show 2009 præsenterer Peugeot kreativitet og teknologisk innovation og viser endnu en gang sin lyst og vilje til at forene køreglæde og miljøbevidsthed. På den 2900 m2 store stand vises 28 seriemodeller og konceptbiler, der alle bedst kan beskrives med ordene: Elegance, kreativitet, teknologisk performance og innovation.

Frankfurt Motor Show er en kærkommen anledning for Peugeot til at bekræfte, at nedbringelsen af CO2 er et af de vigtigste elementer i produktstrategien. ”Blue Lion” standarden understreger Peugeots ambitioner om at tilbyde et attraktivt modelprogram med et lille CO2-aftryk.
Peugeot opfandt partikelfilteret og har i dag produceret mere end 2,1 millioner biler udstyret med partikelfilter.
Som én af Europas førende producenter af biler med lavt brændstofforbrug og CO2-udledning kan Peugeot vise 5 ”lavt udledende” modeller på Frankfurt Motor Show:207 ”99g” – 107 ”106g” – 308 ”120g” – 407 ”129g”- 3008 ”130g”.


Køreglæde til den næste generation: HYbrid4

RCZHYbrid4_0909IN001

Peugeots innovative hybrid dieselteknologi består af en parallel opbygning, hvor en HDi dieselmotor opererer samtidig med en el-motor for at sikre den optimale effektivitet afhængigt af, hvordan bilen køres – og om det er i byen eller på landevejen. Når begge motorerne er i gang opnås en højere ydelse, og resultatet er en brændstofbesparelse på op til 35 % i forhold til en tilsvarende motor med samme ydelse. HDi dieselmotoren er den mest effektive løsning på lande- og motorvej, mens el-motoren træder i kraft ved acceleration, kørsel ved lav hastighed og ved deceleration.
På Frankfurt Motor Show løfter Peugeot sløret for to HYbrid4 konceptbiler: 3008 HYbrid4 og RCZ HYbrid4. 3008 HYbrid4 giver et vellignende billede af den 3008 dieselhybrid, som introduceres i 2011, mens RCZ HYbrid4 illustrerer Peugeots vision om at forene køreglæde med respekt for klima og miljø.


Peugeot RCZ – noget helt specielt

RCZ_0907PC035

RCZ er meget mere end virkeliggørelsen af en konceptbil - den skriver et helt nyt kapitel i historien om Peugeots livsstilsbiler. Det udtryksfulde og innovative design, den luksuriøse kabine, de effektive og miljøbevidste motorer og ikke mindst køreglæden tager Peugeot med ind i en fremtid, der synes mere spændende end nogensinde.

Forandringen fra konceptbil til en serieproduceret model krævede beslutsomhed og gåpåmod – ikke mindst fordi Peugeots ingeniører satte høje ambitioner om, at bilens køreegenskaber og kvalitet skulle leve op til det stærke ydre.
Resultatet er blevet en eksklusiv 2+2 coupé, der skiller sig ud som noget helt specielt, hvilket understreges af dens navn: RCZ. Det er den første personbil fra Peugeot, der ikke bruger den velkendte talbetegnelse med nul eller dobbelt nul i midten.

RCZ er skulpturel og elegant med den specielle ”dobbelt boble”-tagkonstruktion som en helt unik signatur. Fronten er umiskendelig Peugeot med sit rovdyrs-look, og de dynamiske linjer forsætter i profilen, der afsluttes af rubinrøde LED baglygter.

RCZ er 1,36 m høj, og denne lave højde giver sammen med de flydende linjer og det specielle tag en superb aerodynamik. Den aktive hækspoiler bidrager yderligere til aerodynamikken. Den kan indstilles i to positioner afhængigt af bilens hastighed og sikrer derved en ideel balance mellem vejgreb og brændstofforbrug.

Når RCZ lanceres i 2010 vil der være tre forskellige motorer i programmet:
- 1,6 liter THP benzinmotor med 200 hk: Dette er en helt ny motor, som introduceres i sommeren 2010. Den har et maksimalt drejningsmoment på 255 Nm ved 1700 omdr./min (275 med overboost), og accelerer fra 0-100 på 7,6 sekunder.
- 1,6 liter THP benzinmotor med 156 hk: Denne turboladede benzinmotor med direkte indsprøjtning opnår en fin harmoni mellem ydelse og brændstofforbrug. Den har et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm ved 1400 omdr./min og kører 14,5 km/l. Denne motor lanceres også i sommeren 2010.
- 2,0 liter HDi FAP med 163 hk: Denne HDi dieselmotor med partikelfilter har et maksimalt drejningsmoment på 340 Nm ved 2000 omdr./min. Den kører 18,5 km/l og har en CO2-udledning på 139 g/km.

Der er tale om højtydende motorer med et højt drejningsmoment og et lavt brændstofforbrug og CO2-udledning. De lever op til Euro 5 standarden, og netop de miljømæssige hensyn har været en nøglefaktor i udviklingen af RCZ.
På Frankfurt Motor Show vises desuden en RCZ, som er udstyret med Peugeots HYbrid4 teknologi. Den har en 2,0 liter HDi FAP dieselmotor med 163 hk fortil, der er kombineret med en el-motor med 37 hk bagtil. Den firehjulstrukne RCZ HYbrid4 udleder kun 95 g CO2 pr. km, men yder samtidig hele 200 hk.


5008 – en unik familie-MPV

5008_0905SM010

Med Peugeot 5008 præsenterer Peugeot en nyfortolkning af den kompakte MPV-type. Efter 308 SW og den helt nye 3008 kommer 5008 som en naturlig udvidelse af modelprogrammet i familiebilsklassen, da den 4,53 m lange og 1,64 m høje MPV kan rumme op til 7 personer.

Den strømlinede og aerodynamiske stil fuldendes indvendigt af en elegant og rummelig kabine. Fællesnævneren for indretningen i kabinen er fleksibilitet. De tre sæder på midterrækken kan rykkes 13 cm på langs og kan ligesom de to bagerste sæder foldes individuelt ned, så de ligger plant med gulvet og læssekanten. Også det forreste passagersæde kan foldes ned, og bagagerummets længde bliver da hele 276 cm.
Bagagerummet er takket være sin rektangulære form blandt de største i klassen. Med tredje sæderække foldet ned kan det rumme 758 – 823 liter afhængigt af anden sæderækkes position. Hvis hattehylden tages bort øges bagagerumsvolumenen til 1247 liter, og med midtersæderne foldet ned bliver den hele 2506 liter.
Herudover findes der adskillige opbevaringsmuligheder i forskellige størrelser i hele kabinen og ved alle sæder.

5008 er udstyret med den nyeste teknologi for at øge sikkerhed og komfort: Head-up Display, Distance Alert, ”Snow Motion” antispin system. Den tilbyder samtidig mulighed for det nyeste af Peugeots navigations- og multimedie systemer WIP (Word In Peugeot).