Den nye Polo - 26,3 km/l og 96 g CO2/km

Den nye Polo - bedre, større, hurtigere

- femte generation sætter standarden for kvalitet i supermini-klassen
- fem nye motorer, TSI og common rail TDI til Polo for første gang
- 26,3 km/l og 96 g CO2/km er nye værdier for fempersoners biler

Volkswagen introducerer femte generation af Polo på biludstillingen i Genève. 

I et tæt samarbejde mellem designere, ingeniører og produktionseksperter var det et fælles mål at fremvise et kvalitetsniveau, både teknisk og visuelt, som ellers kun findes i langt dyrere biler.

4563_large.jpg
Ingen anden bil i denne klasse har et tilsvarende seriøst kvalitetsimage som den nye Polo.

Takket være det nye design-DNA, som er skabt af Walter de Silva, er det udtryk, som den nye Polo har, hverken kunstigt eller "sødt" som mange andre biler i netop denne klasse, men tværtimod et færdigudviklet og moderne design. Designet er defineret ved skarpe, præcise linjer uden stilistiske gimmicks, som hurtigt bliver poppede og forsvinder. I det lange løb gælder det, at "less is more", og det fremgår ikke mindst af den relativt høje gensalgsværdi, som Polo holder.

Til trods for mange forbedringer på den nye Polo, er der opnået en vægtbesparelse på 7,5%. Introduktion af nye TSI og TDI motorer, foruden 7-trins DSG gear har resulteret i betydelig brændstofbesparelse for de fleste motorer. Et eksempel er den nye 1,2 TSI motor. Denne turbo-ladede fire-cylindrede motor med direkte indsprøjtning yder 77 kW/105 HK, men kører ikke desto mindre over 18,1 km/l (129 g/km CO2). Det er en forbedring på 19% i forhold til tilsvarende ydelse for den foregående model.

I alt kommer der syv forskellige motorer til den nye Polo - fire benzin og tre diesel - og med ydelser fra 60 HK op til 105 HK. Fem af motorerne er helt nye i Polo modelprogrammet.

Med de tre momentstærke TDI motorer indføres common rail indsprøjtning for første gang i Polo. Disse motorers potentiale kommer især til udtryk i BlueMotion udgaven. Her præsterer den nye 1,6 l 66 kW/90 HK TDI motor over 26,3 km/l og blot 96 g CO2 pr. km.

Benzinmotorerne - to tre- og to firecylindrede - spænder fra 44 kW/60 HK til 77 kW/105 HK. Helt nye er 1,4 l med 63 kW/85 HK og 1,2 TSI med 77 kW/105 HK:

Benzinmotorer




2


Motor

kW/HKKm/lg/km COMax. km/tGearkasse
1,2
44/60
18,2
128
157
5-trins
1,2
51/70
18,2
128
165
5-trins
1,4
63/85
16,9
139
177
5-trins*
1,2 TSI
77/105
18,2
129
190
6-trins*

* syv-trins DSG som ekstraudstyr
 
TDI-motorer




2


Motor

kW/HKKm/lg/km COMax. km/tGearkasse
1,6
55/75
23,8
109
170
5-trins
1,6
66/90
23,8
109
180
5-trins*
1,6 (BM)
66/90
26,3
96
180
5-trins
1,6
77/105
23,8
109
189
5-trins

* syv-trins DSG som ekstraudstyr
Indvendigt er der lagt vægt på, at betjening sker intuitivt og ergonomisk optimalt for forskellige størrelse personer. Instrumenterne er nye og minder om dem, der findes i den nye Golf. Især lægger man mærke til den nye midterkonsol. Den er drejet imod føreren og betjeningsgrebene er nydesignet.

Der er skaffet mere plads ved alle fem siddepladser. Især er der skabt mere knæplads bag forsæderne, men også skulderpladsen er øget igennem bedre dimensioner. Men det giver også oplevet mere plads i kabinen.

Den nye Polo vil kunne fås i tre udstyrsversioner: Trendline, Comfortline og Highline. Den forventes til Danmark til august.