e-tron, en højtydende sportsvogn, som udelukkende er eldrevet.

Fire motorer – to på forakslen og to på bagakslen – trækker hjulene og gør dermed konceptbilen til en ægte quattro. Med 313 hk og et drejningsmoment på 4.500 Nm accelererer den 2-personers sportsvogn fra 0-100 km/h på 4,8 sek. og fra 60-120 km/h på 4,1 sek. Lithium-ion-batteriet har en anvendelig kapacitet på 42,4 kWh, hvilket er ensbetydende med en rækkevidde på ca. 248 km.

4834_large

Bilens præstationer er slet ikke det eneste bevis på den konsekvente og holistiske strategi. Designet viser med al tydelighed, at e-tron hører til blandt de ægte sportsvogne, og konceptet tager højde for virkelighedens betingelser for elbiler. Batteriets placering lige bag kabinen resulterer i et optimalt tyngdepunkt og en optimal vægtfordeling.


e-tron kan frit fordele det store drejningsmoment fra de fire elektriske motorer til hjulene efter behov. Denne såkaldte vektorisering resulterer i en imponerende dynamik og en agilitet og præcision i sving, som man ikke troede mulig.
I forbindelse med mange af de tekniske moduler har Audi taget nye ¬– i nogle tilfælde revolutionerende – metoder i brug. Fx opvarmes kabinen effektivt af en varmepumpe. Drivlinjen, elektronikken og batteriet styres af et innovativt termisk styresystem, som har en stor del af æren for, at bilen kan opnå den fine rækkevidde uden at gå på kompromis med interiør og komfort i topklasse. Bilens elektroniske systemer er koblet op til et netværk – car-to-x communication – og det åbner helt nye muligheder for at optimere effektiviteten, sikkerheden og komforten.
  Bilens kaliber er tydelig for enhver ved første øjekast. Audi e-tron har en bred og markant tilstedeværelse på vejen. Bilens karrosseri ser næsten ud som om, det er hugget ud i ét stykke, og den lukkede bagende er kraftfuld og muskuløs. Den trapezformede singleframe-kølergrill dominerer fronten, og den er omgivet af to store luftindtag. Den øverste del af kølergrillen munder ud i de flade lister fra de adaptive matrixforlygter med klart glas. Den højeffektive LED-teknik anvendes i alle bilens lygter – en æressag for Audi, som er førende i verden på det felt.

Forlygterne er kernen i det fuldautomatiske lys, som reagerer fleksibelt under alle forhold. Den nye teknologi genkender vejrforholdene og tilpasser lyset til fx regn eller tåge. Teknologien bag det automatiske lys består af et kamera, der arbejder sammen med en hurtig computer, og som registrerer modkørende trafik, registrerer vognbaner og måler sigtbarheden – fx i tilfælde af tåge.
1,90 m bred, kun 4,26 m lang og 1,23 m høj – det er målene på en superbil. Akselafstanden på 2,60 m giver masser af plads mellem akslerne til mennesker og teknologi. På samme måde som i en sportsvogn med centermotor er kabinen i e-tron rykket langt frem mod forakslen, så der er plads til batterienheden, som vejer ca. 470 kg, inverteren og elektronikken foran bagakslen.


Fire asynkrone motorer med en samlet ydelse på 313 hk (230 kW) giver Audi e-tron præstationer som en højtydende sportsvogn. Konceptbilen kan accelerere fra 0-100 km/h på 4,8 sek., hvis det er nødvendigt, og fra 60-120 km/h på 4,1 sek. Drejningsmomentet overføres variabelt til hjulene afhængigt af kørselssituationen og vejbelægningen, hvilket er ensbetydende med fremragende vejgreb og eminente køreegenskaber.

Tophastigheden er begrænset til 200 km/h, fordi elmotorernes strømforbrug øges uforholdsmæssigt meget, i takt med at hastigheden øges. I henhold til NECD-testen har bilen en rækkevidde på ca. 248 km ved blandet kørsel. Den gode rækkevidde er mulig takket være det integrerede koncept: teknologi, som er specielt tilpasset til det elektriske trækkoncept, kombineret med topmoderne batteriteknologi. Batteripakken har en samlet kapacitet på ca. 53 kWh, og den anvendelige kapacitet er begrænset til 42,4 kWh for at optimere batteriernes levetid. Audi anvender vandkøling til batterierne.