Ny Saab 9-3X -Saab 9-3 trækker i fritidstøjet

For første gang er det nu muligt at få en firehjulstrukken Saab med 2,0 liters BioPower turbomotor, så det bliver muligt at køre på miljøvenligt bioethanol, der mindsker nettoudslippet af CO2 betydeligt.
93x_791

- Ny sportslig off-road version af Saab 9-3
- Skabt til alle med en aktiv livsstil, der ikke ønsker en stor firehjulstrækker
- Avanceret XWD firehjulstræk fra Saab kan for første gang kombineres med BioPower

En af årets nyheder på biludstillingen i Geneve i marts måned bliver den nye 9-3X, der kommer til salg hos Saab forhandlerne efter sommeren.

Saab 9-3X er en alsidig stationcar version af den populære 9-3 SportCombi med firehjulstræk og ekstra frihøjde, så den også kan klare sig i ujævnt terræn. 9-3X giver mange af de samme fordele som en traditionel firehjulstrækker, uden at det går ud over brændstofforbruget eller komfort.

For første gang kan det avancerede firehjulstræk fra Saab nu kombineres med muligheden for at køre ekstra miljøvenligt på E85 brændstof. 9-3X bliver nemlig den første BioPower version med Cross Wheel Drive (XWD). Som på øvrige 9-3 versioner kan 9-3X også leveres med en 2,0 liters benzinmotor eller en 1,9 TTiD diesel med forhjulstræk alene. Den nye 9-3X er tro mod Saab’s EcoPower filosofi, hvor ansvarlig brug af ressourcerne ikke står i vejen for dynamiske køreegenskaber og høj ydelse.

Markant design

Designerne har hævet frihøjden på 9-3X med 35 mm i forhold til en normal 9-3 SportCombi, så den kan klare sig bedre i uvejsomt terræn uden at ødelægge de gode køreegenskaber på fast underlag.

“Populært sagt så er Saab 9-3X en komfortabel og elegant trekking sko sammenlignet med den tungere vandrestøvle, man får, når man køber en stor traditionel firehjulstrækker”, siger Simon Padian, Saab’s designchef.

En ny type kofangere for og bag er udført i gråligt materiale, der beskytter området omkring hjulkasserne mod stenslag, når man kører i råt terræn. Siderne af bilen har en aluminium lignende beskyttelse, og på taget findes langsgående matsorte tagbøjler, der kan bestilles i blankt design som ekstraudstyr. Dobbelt udstødning er standardudstyr på alle motorversioner. Det gælder også tågeforlygter.

9-3X har nydesignede 17” hjul og mørk metalfinish i kabinen omkring handskerum, dørsider og gearskifte. Sportssæderne er betrukket med dellæder.

Avanceret firehjulstræk

Hjertet I den nye 9-3X er Saab’s avancerede XWD transmission. Det er et intelligent aktivt firehjulstræk, der automatisk fordeler kræfterne mellem for- og bagaksel, alt efter hvad der sikrer størst mulig stabilitet i bilen. Det muliggøres af en elektronisk styret Torque Transfer Device (TTD), der fungerer ved hjælp af en ventil, der øger eller mindsker trykket på en vådplade kobling, så trækket gennem transmissionen til bagakslen øges eller mindskes. Det er muligt at udstyre 9-3X med elektronisk spærredifferentiale mellem baghjulene, så kræfterne yderligere kan fordeles til det baghjul, der har bedste greb i underlaget. Ud over fordele i terrænet giver det større stabilitet ved korrektioner på fast underlag.

For første gang er det nu muligt at få en firehjulstrukken Saab med 2,0 liters BioPower turbomotor, så det bliver muligt at køre på miljøvenligt bioethanol, der mindsker nettoudslippet af CO2 betydeligt. Motoren yder 210 hk og har et moment på 300 Nm med XWD. Alle tre motorer til 9-3X har 6 trins manuel gearkasse med mulighed for at vælge 6 trins automatisk gearkasse som ekstraudstyr til 2,0 benzin og 1,9 TTiD.

Med 1,9 TTiD two-stage turbomotor er ydelsen 180 hk og momentet 400 Nm med forhjulstræk og manuel gearkasse. CO2. udslippet fra denne variant er kun 145 gram pr. kilometer.

Fleksibelt bagagerum

Det kompakte konstruktion af baghjulsophænget sikrer et rummeligt bagagerum med plads til 477 liter bagage med alle sæder i brug og op til 1331liters (VDA), når bagsædet lægges ned. Der er skiåbning i ryglænet ved bagsædet, der kan lægges ned i forholdet 60/40, så det er muligt at transportere genstande på op til 2,5 meters længde.

Med TwinFloor bagagesystemet er det nemt at holde orden i bagagerummet, der kan opdeles i flere forskellige aflæggerum. Der er et 12 volt stik i bagagerummet og separat aflæggeplads på hver side af gulvet – det ene med en holder til større flasker.

MOTORVARIANT
2.0T

2.0T BioPower¹
1.9 TTiD


M6
A6
M6
M6
A6
Kombineret (km/l/)
8.3
10.1
8.3
5.5
6.9
CO2 (g/km)
199
242
199
144
182

M6 = 6-trins manuel gearkasse A6 = 6-trins automatisk gearkasse
¹ Målt med benzin, ingen certificerede tal findes for kørsel med E85 brændstof