Ford europas mest brændstoføkonomiske model

På London Motorshow gør Ford Europas mest økonomiske bil nogensinde  - den nye Fiesta ECOnetic – sin entre med en overbevisende stil og helt nye niveauer af lav CO2-udledning.

fie1_popfie2_pop

  • Verdenspremiere på den nye, ultra-lave CO2 Fiesta ECOnetic 
  • Bekræftede officielle målinger viser et kombineret forbrug på 3.7 l. pr. 100 km og en udledning på kun 98 g/km CO2
  • 1.6-liters, 90 HK Duratorq TDCi med partikelfilter 
  • Der er foretaget unikke ændringer, herunder en forbedret aerodynamik og dæk med lav rullemodstand.

Motoren på den nye Fiesta er en specielt kalibreret version af den kendte 90 HK 1.6-liters Duratorq TDCi, som kombineret med partikelfilter er Fords mest økonomiske Fiesta og kører 100 km på kun 3,7 liter brændstof ved blandet kørsel.

Den imponerende brændstoføkonomi er matchet med en klasseledende CO2-udledning på 98 gram pr. kilometer – og giver Fiesta ECOnetic den gule førertrøje i sit segment, når det drejer som om mindst mulige udledning af CO2.

I forhold til den tidligere Fiesta 1.6-liters TDCi, vil Fiesta ECOnetic over 20.000 km bruge 160 liter mindre brændstof og tilbyder iøjnefaldende og reelle besparelser ved daglige kørsel. Et vigtigt argument i en tid med stadig stigende brændstofpriser.

Ved landevejskørsel er brændstoføkonomien endnu bedre - Fiesta ECOnetic kræver kun 3,2 liter til 100 kilometer. Men effektiviteten er ikke sket på bekostning af køreglæden eller ydeevnen. Fiesta ECOnetic når 0-100 km/t på 12,3 sekunder og har en tophastighed på 178 km/t.

Dette skyldes at Fiesta har fået samme opmærksomhed på detaljerne som tidligere ECOnetic modeller ved blandt andet dæk med lav rullemodstand, forbedret smøremidler, en sænket kørehøjde og fokus på detaljer, som alt sammen er med til at forbedre aerodynamikken – og dermed opnå den lavest mulige CO2-udledning samt et lavt brændstofforbrug.
Samtidig er dæk med lav rullemodstand i en økonomisk 175/65 R14 profil, et højere gearudveksling og specielle smøremidler en effektiv hjælp til ydeevnen. Sammen med partneren BP, har Ford til ECOnetic modellerne udviklet smøremidler med lav viskositet og friktion til transmission og motor.

Det er ændringer som disse, der skaber Fiesta ECOnetics klasseledende effektivitet, uden at det går ud over køreoplevelsen, design eller funktionaliteten, som er nogle af Ford Fiestas kerneværdier.

At Fiesta ECOnetic debuterer på London Motorshow er ingen tilfældighed – den ultra-lave CO2-udledning vil fritage den fra de engelske vejafgifter.

Trods en forbedret sikkerhed og lydisolering har den omfattende brug af højstyrke stål og fokus på vægtbesparelser, reduceret vægten af den nye Fiesta med 40  kg sammenlignet med den tidligere model.
Det er ikke kun ECOnetic versionerne af den nye Fiesta, der nyder godt af Ford Europas indsats omkring en god bæredygtighed – enhver ny Fiesta er udstyret med ’Electric Power Assist Steering’ (EPAS) som uden at kompromittere køredynamik eller styring, bruger langt mindre brændstof og motorkræft end et almindeligt hydraulisk power styringssystem.

Det store fokus på bæredygtighed har ikke kun konsekvenser på den nye Fiestas udvikling, men også på faciliteter bag fremstillingen. Fords Dagenham Diesel Center i Storbritannien producerer Duratorq TDCi-motorer til den nye Fiesta og får al elektricitet fra vedvarende energikilder, med to dedikerede vindmøller og planer om en tredje. Ford efterspørger også vedvarende elektricitet til at dække hele energi-behovet på fabrikken i Køln i Tyskland, hvor Fiesta produceres. Gennem dette initiativ, vil Ford reducere CO2-emissionen med 190.000 tons om året.

Dr. Wolfgang Schneider, Vice President, Legal, Governmental and Environmental Affairs,  Ford Europa udtaler; "Den nye Fiesta er det stærkeste eksempel på Ford Europas engagement og investeringer i bæredygtig mobilitet. Fiesta ECOnetic er et lækkert og stilrent valg for kunder, som ikke ønsker at gå på kompromis, da Fiesta samtidig har segmentets laveste CO2-udledning og reelle brændstofbesparelser"